Optimize !

Optimize !

Zo luidt de titel van het laatste boek van e-marketing Guru ; Lee Odden. Lee is een bekende in de wereld van content marketing en alles ‘E-…’ . ( hij is te vinden op elk denkbaar mediakanaal, en zijn website: http://leeodden.com/  .

Alhoewel ik mijzelf vooral afvraag waar de digitale marketeer alle tijd vandaan tovert om simultaan op elk sociaal platform aanwezig te zijn, moet ik bij ’t lezen van Optimize toegeven dat ‘r zeker wat voor zijn strategie te zeggen valt.

Daarom voor u, een kleine serie artikeltjes waarin ik graag de tips & trucks van onze marketing guru met u deel. ( In verkorte vorm wel te verstaan, want zelf beschik ik niet over een machine die tijd kan maken. (Leuke voor de product portfolio van elektronica fabrikanten die hopen op een comeback. (Blackberry bel gerust even ;) ))

Optimalisatie als ‘state of mind’

Het klinkt wat Amerikaans, maar achter de voorgaande slogan zit wel een pakkende filosofie verscholen; Optimalisatie is meer dan een leuke mix van search keywords in een verhaaltje verweven, om vervolgens te hopen dat je hoger in de rankings bij Google komt te staan.

Er wordt verwezen naar het hele plaatje. E.g. Niet alleen gevonden worden is belangrijk, maar ook: wat gebeurt er als je eenmaal gevonden bent ? Wordt de content wel gelezen, gezien of gekeken ? En belangrijker : Wordt ’t vervolgens weer gedeeld ? )

Kortom als het gaat om optimaliseren, is de boodschap om verder te kijken dan naar Search engine optimalisation (SEO) alleen.

Door de beter voorgelichte consument, duurt de verkoop cyclus vaak langer. En zal de consument / klant gedurende zijn beslissingstraject met verschillende varianten van uw campagne(s) in aanraking komen. En met ervaringen van anderen.

De relatie met uw organisatie begint eigenlijk pas na de aankoop. Als uw klant tevreden of ontevreden is, contact zoekt met andere klanten of uw eigen klantenservice.

Bij het opstellen en plannen van uw social media strategie scheelt het enorm als u of uw marketeers redeneren vanuit het holistische perspectief ( e.g.

-           verschillende kanalen à Een boodschap

-          Prospect of klant blijven waarderen gedurende de relatie, zolang deze duurt.

-          Content krijgt meer concurrentie en zal behalve de juiste keywords ook meer waarde voor de gebruiker toevoegen.

Bovenstaande is een kleine introductie over de verschillende onderwerpen die Lee tackelt. Ik denk dat er voor iedereen tenminste een Eye opener tussen moet zitten.

Alvast beginnen

U kunt uw zelf (of uw marketeer) alvast kort de volgende dingen vragen :

  • Hoe kan ik mijn bestaande content eigenlijk het best integreren, en waar?
  • Wat kan er beter, (lees: wat kan geoptimaliseerd worden ?) in termen van:
    • Vindbaarheid
    • Consumptie
    • Gemak om te delen ?
  • Lag de focus bij het maken van content vooral op keywords, of op de kwaliteit en toegevoegde waarde voor klanten ?
  • Weet je hoe je klanten omgaan met je content ? En hoe nuttig en bruikbaar vinden ze deze eigenlijk ?

 

Uiteraard helpen wij U graag bij het vinden van de juiste antwoorden, alsmede bij het implementeren van de juiste tooling om te zorgen dat uw organisatie kan focussen op de punten waarin zij het verschil kan maken zoals de klantervaring en de engagement.

 

Alle feedback op deze content wordt natuurlijk van harte gewaardeerd .

Tot het volgende deel

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>